Stylowe młode klasyki z Japonii - youngtimery z lat 80 i 90-tych

Dlaczego Japonia?

Dlaczego Japonia?
21 października, 2014 Adam

Wokół rynku samochodów używanych w Japonii urosło ostatnimi czasy sporo legend. Chcąc się z nimi rozprawić, przedstawiamy krótki przewodnik, dzięki któremu możecie się dowiedzieć co jest prawdą, a co tylko powtarzanym z ust do ust mitem.

W Japonii obowiązuje ruch lewostronny, więc czy mamy do czynienia z samochodami po przekładce?

Kultura i tradycja w Japonii sprawia, że luksusowe europejskie samochody są sprzedawane niemal wyłącznie z kierownicą po lewej stronie. Taka konfiguracja to niezwykle istotny tam sposób na pokazanie statusu i pozycji właściciela, zgodny z niesłabnącą od lat w Japonii modą. W Japonii eksportowane z Europy obłożone były horrendalnym cłem, co skutkowało, że była to oferta wyłącznie dla majętnych. Dlatego też spotykamy tam samochody w doskonałym wyposażeniu i z dużymi benzynowymi silnikami.

Większość ofert z Japonii ma niespotykanie niskie przebiegi.

W japońskiej kulturze przebieg powyżej 100 tys. km jest już uznawany za wysoki. W Europie wiemy, że dla Mercedesa czy BMW z lat 80 czy 90-tych to żaden wynik i auta mogą pokonać dystans o wiele większy. Samochody które sprowadzamy pochodzą z dużych ośrodków miejskich, w większości były garażowane. Spełniały funkcje reprezentacyjne, nie będąc używane na co dzień. Ważną informacją jest ta, że przebieg każdego samochodu jest corocznie zapisywany w trakcie przeglądu. Dane te są rejestrowane przez ministerstwo transportu, a wpisy z dwóch ostatnich przeglądów zawsze widnieją na oficjalnym dokumencie wywozowym, zwanym Export Certificate.

Dla Japończyka kwestią honoru jest idealne utrzymanie auta.

To dość powszechny mit. Mówimy o samochodach używanych, których 20-letnia eksploatacja musi pozostawić swoje ślady na wyglądzie auta. Jak na każdym rynku, również na rynku japońskim możemy odnaleźć auta mniej i bardziej zadbane. Koniecznością jest wysoki stan techniczny, gdyż każdy samochód musi co dwa lata przejść Shaken – jedno z najbardziej rygorystycznych na świecie badań sprawności auta. W rezultacie skutkuje o wiele wyższym średnim stanem, w porównaniu z autami z naszego rynku.

Jeżeli to taki dobry rynek, to może sam tam kupię auto?

W Japonii większość samochodów sprzedawanych jest podczas aukcji, które organizuje ok. 200 grup aukcyjnych. Są sprzedawane w systemie zamkniętym, co pozwala sprawnie uregulować ten proces i zamyka dostęp dla osób prywatnych. Co roku w ten sposób Japonię opuszcza około 1,5 miliona aut, większość przed ukończeniem 10 lat. W Internecie można często znaleźć oferty „wirtualnych” samochodów – znane są przypadki wyłudzeń, więc stanowczo nie polecamy zostawiać zaliczek u prywatnych sprzedawców, których uczciwości nie możemy potwierdzić.